Digitaal design voorbereiden
Of je nu mijn persoonlijke definitie van digitaal design als creatief ontwerpen met computer gebruikt, of de momenteel meer algemeen gangbare als creatief ontwerpen met computer
voor publicatie online , je doet dat niet zonder enige voorbereiding.
In elk geval wil je iets publiceren , d.w.z. "het uitbrengen van gedrukte, opgenomen of anderszins gereproduceerde verslagen van kennis in welk medium dan ook,
voor publieke verkoop of verspreiding"
Praktisch gezien zal je tekst, grafische objecten, eventueel muziek en film op computer samenbrengen en samensmelten tot een afgewerkte publicatie.
Wat je ook wil publiceren, planning van tevoren is noodzakelijk.
Stap 1 : wat wordt het eindproduct?
Een online publicatie vereist een volledig andere aanpak dan een af te drukken document.
Moet je bv. een affiche of plooifolder ontwerpen die bij een drukker afgedrukt zal worden, neem dan zorgvuldig deze
aanleverspecificaties door.
Verder moet een drukker uiteraard ook weten hoeveel exemplaren je wil (de oplage).
Is het bv. de bedoeling dat je een advertentie voor een sociaal platform ontwerpt, dan ben je gebonden aan de design guidelines van dat platform.
Enkele voorbeelden:
Wil je met geluid en video aan de slag, dan bestaat er een wereld van verschil tussen een speelfilm van twee uur en een reclameflits van 6 seconden.
Maar ze gebruiken wel dezelfde basistechnieken, kijk bv. op de website van de Videomakers .
Stap 2 : wat wil je bereiken met je publicatie?
Wil je een informatieve boodschap overbrengen of vermaak bieden of je publiek aanzetten tot kopen of een andere actie?
Met een advertentie wil je bv. primair lezers of kijkers overhalen iets te kopen. Maar je moet hen ook informatie geven over het artikel, de producent, enz.
Zorg in elke publicatie dat je de informatie opneemt waar het om gaat en laat bijkomstigheden weg.
Ook het grafisch ontwerp moet relevant zijn. Een pagina of scherm met een overdaad aan ontwerpelementen leidt de aandacht af van de essentiële informatie.
Elk woord, elk geluid, elk beeld moet de boodschap ondersteunen.
Als je te veel verschillende dingen wil zeggen, verwar je de lezers/kijkers.
Als je te weinig informatie geeft, begrijpen de lezers/kijkers niet waarover het gaat.
Stap 3 : ken je doelgroep
Een publicatie voor senioren vraagt een compleet andere uitwerking dan eentje voor kleuters.
Je moet weten wie je lezers/kijkers zullen zijn om de juiste toon te vinden, goede koppen te schrijven, passende beelden te selecteren en de inhoud goed te ordenen.
Jongeren worden bv. meer aangetrokken door een drukke opmaak, ouderen door een elegante.
Hoogopgeleiden zijn gevoelig voor mooi taalgebruik, laagopgeleiden voor klare taal.
Stel jezelf de volgende vragen bij de planning voor je doelgroep:
Wat weten je lezers/kijkers al over het onderwerp? Zijn het experts of leken?
Met welk doel zoekt je publiek info over je gekozen onderwerp?
Staan ze er open tegenover, onverschillig of ontoeschietelijk?
In het eerste geval voldoet helderheid, in het tweede geval heb je een pakkende opmaak nodig
om interesse te wekken, in het derde geval bv. een striptekening om weerstand te overwinnen.
Onder welke omstandigheden wordt de boodschap gelezen?
In een flits op de zijkant van de stadsbus, tussen de reclame op sociale media, in een roddelblaadje of een literair tijdschrift, tijdens een conferentie?
Stap 4 : verzamel ideeën
Het is niet nodig dat je het wiel terug uitvindt, kijk zeker eens hoe professionelen het ontwerp aangepakt hebben.
Elke publicatie die je ziet, van een reclamebord langs de snelweg tot een Hollywoodfilm, maakt een bepaalde indruk.
Maar als je wordt gevraagd waarom een publicatie een bepaalde indruk maakt, is het vaak moeilijk de exacte redenen aan te wijzen.
Surf dus zeker eens naar enkele sites van grafisch ontwerpers en designers.
Als Engels je geen problemen geeft, kan je eens browsen op de Internet Academy bv.
Of kijk eens op de site van Adobe , de procudent van de Adobe Creative Cloud.
Of zoek je bv. hulp bij het filmen? Bekijk de uitleg van Wedio Academy .
Als je een publicatie maakt op basis van een professioneel ontwerp kan je erop vertrouwen dat alle elementen,
zoals lettertypen, tekengroottes, afbeeldingen, kleuren en lay-out in het ontwerp op elkaar zijn afgestemd.
Verder betekent alles wat je gedrukt op papier of online gepubliceerd tegenkomt een bron van inspiratie.
Denk eraan: je mag wel ideeën overnemen uit andere ontwerpen, maar je mag een gepubliceerd ontwerp nooit kopiëren!
Stap 5 : zorg voor een consistente opmaak
De meeste vormgevers verklaren dat er geen harde of simpele regels zijn voor goede vormgeving, maar er bestaan wel enkele basisrichtlijnen.
Laat je bij de lay-out van de publicatie leiden door drie woorden: Eenvoud – Consistentie – Contrast .
Enkele praktische manieren waarop je deze drie ontwerpprincipes omzet in lay-out:
Houd het simpel
Een eenvoudig maar opvallend logo zorgt voor een herkenbare identiteit, bv.
Beperk het aantal elementen per pagina.
Wees niet zuinig met witruimte om belangrijke informatie uit te laten komen.
Plaats elementen zonder relatie verder van elkaar en elementen die verband houden, dichter bij elkaar.
Breng evenwicht in het ontwerp met een doordachte uitlijning: objecten links/centreren/rechts en boven/midden/onder
op de pagina/scherm en ten opzichte van elkaar. Dat zorgt voor een betere visuele samenhang van de elementen.
Wees consistent
Geef gelijkaardige elementen eenzelfde opmaak.
Consistentie maakt een publicatie tot een eenheid en maakt de lezers/kijkers in één oogopslag duidelijk hoe de informatie is geordend.
Gebruik bv. overal dezelfde marges, dezelfde afstand tussen titels en gewone tekst, tussen afbeeldingen en bijschriften.
Zet één niveau van titels (of tekst) overal in hetzelfde lettertype en overdrijf niet in lettertypevariatie.
Een goede keuze is een schreefloos font voor de titels en eentje met schreef voor de platte tekst, of vice versa.
Herhaal ontwerpelementen in een publicatie of een publicatiereeks.
Als in je logo bv. een ster voorkomt, kan je in lijsten kleine sterren gebruiken in plaats van ronde opsommingstekens.
Zorg voor contrast
Contrast trekt het oog van de lezer/kijker naar wat belangrijk is.
Grote, vette letters of een dik zwart omkaderd beeld zijn een visueel rustpunt op een druk gevulde pagina of scherm.
Ga zorgvuldig om met contrast. Bij verstandige toepassing van contrast kunnen de lezers/kijkers makkelijker prioriteit toekennen aan belangrijke informatie.