Een promoclip van 30 seconden is een video, maar een speelfilm van enkele uren is dat ook.
Specifiek voor bedrijven vind je een indeling in deze PDF.
Of wil je een video-CV maken? Bekijk dan zeker de clip van Nic Balthazar.
Om te beginnen denk je erover na WAT je wil filmen. Je maakt een planning van het verhaal dat je in je video wil vertellen en meestal gebeurt dat met een storyboard.
Hierdoor weet je wat je nodig hebt voor een bepaalde scène, vanuit welke hoek je bijvoorbeeld wilt filmen en wat mogelijke problemen kunnen zijn.
Je gebruikt het als leidraad tijdens het maken van je video. Daarnaast kan je het heel goed gebruiken om je idee te pitchen aan je opdrachtgever
en de uitwerking gaandeweg te presenteren en optimaliseren.
Daarvoor kan je zelf een storyboard maken, of je roept de hulp in van bv. Adobe Express en je werkt met één van hun
storyboard templates.
Met je smartphone en een stabilisator (gimbal, grip) kan je al een behoorlijke video opnemen. Zorg in elk geval dat je smartphone volledig opgeladen is en voldoende vrije geheugenruimte bevat voor je begint te filmen.
Enkele tips voor de eigenlijke opname: 