De huisstijl

De huisstijl is een onderdeel van het brandbook van een merk.
Doublesmart beschrijft dit als volgt:
"De wijze waarop een bedrijf of organisatie zich naar buiten toe zichtbaar presenteert noemen we de huisstijl."

Elementen die deel uitmaken van deze visuele presentatie zijn:

De huisstijl wordt consequent doorgevoerd in alle visuele presentaties van de organisatie.

Huisstijl wordt ook wel "corporate identity" genoemd, de Engelse term voor de uitstraling van een bedrijf of organisatie. De huisstijl verhoogt de herkenbaarheid van het bedrijf of merk en biedt een differentiatie ten opzichte van de concurrentie.

De huisstijl wordt toegepast op zaken als:

Omdat veel van deze uitingen door externe bedrijven uitgevoerd worden, is het van belang dat je bedrijf het juiste bronmateriaal kan aanleveren. Hiervoor wordt vaak een huisstijlhandboek of brandbook samengesteld.

Enkele voorbeelden van brandbooks:

DOE een brandbook bestuderen

  1. Zoek online een brandbook van een bekend merk, verschillend van de voorbeelden hierboven.
  2. Noteer de URL in een Worddocument.
  3. Maak een schermafdruk (bv met Knipprogramma) van het standaard logo en plak in het Worddocument.
  4. Noteer daarbij of er zowel een horizontale als een verticale versie van het logo is en welk van beide het standaard logo is.
  5. Is er een favicon (= gepersonaliseerd icoontje op de tab van de browserbalk) en wordt het besproken in het brandbook? Zet het antwoord in het Worddocument.
  6. Noteer het primaire en het secundaire font in het Worddocument.
  7. Noteer de hexadecimale codes van de primaire kleuren in het Worddocument.
  8. Mail het Worddocument naar je lector.